pátek 16. ledna 2015

Pekelný školský systém

Čau lidi,

v poslední době přemýšlím nad českým školstvím. Asi to bude tím, že v poslední době se pořád dokola učím kvůli závěrečným písemkám, které nemají žádný jiný důvod, než aby nám pěkně na poslední chvíli posraly všechno, co jsme si za ten půl rok tak nějak jakože vydřeli. A víte, na co jsem přišla? Že školský systém v téhle zemi stojí za hovno!




A teď vážně - muselo to napadnout už hromadu lidí a v posledních školních dnech speciálně. Nemám vůbec nic proti klasický základce nebo prvních čtyřech letech na osmiletém gymplu, to ani omylem. Devět let se vám klidně budu učit všechno, co si stejně za pár let už nebudu pamatovat, ale budu mít takový to "všeobecný vzdělání". To beru.
Ale fakt, že se musím DOHAJZLU všechno učit znovu i na vyšším gymplu, a ani většina středoškoláků neuteče detailnímu probírání matiky i fyziky, ačkoli jsou na zcela humanitním oboru, to mně prostě hlava nebere. Jasně, argumenty o obecných znalostech znám, ale ty snad mám už z těch devíti let, ne?! Já vážně nepotřebuju trávit 45 minut posloucháním předmětu, kterej mě z hlouby duše fakt nebere, a pak z něj dostávat blbý známky a nechat si zkazit vysvědčení, protože ač se snažím, jak se snažím, nejsem z toho prostě schopná dostat nic dobrýho...
A proto bych navrhovala něco, co v tomhle systému bohužel nebude nikdy možný, a proto se tak moc těším na vysokou školu, kde budu KONEČNĚ moct studovat něco, co mě opravdu baví a zajímá (a nekažte mi iluze, že tam to bude nemrych to stejný, děkuji).
Ale co kdyby to takhle bylo i na středních školách? Když se nad tím zamyslíte, neslo by to sebou jen samé výhody. 
Základní vzdělání už máme, takže o to nejde. 
Odpadlo by nám stresování se z těch předmětů, které nám opravdu nejdou. 
Ty předměty, které nám opravdu nejdou by nám nekazily vysvědčení, a tak by se průměrné výsledky škol o pár desetinných čísel určitě zvedly. 
Hej bacha a možná bychom do tý školy chodili o něco radši, kdybychom se nebáli písemky z matiky/ájiny/dějáku, co tak nesnášíme. 
PS: OK, jednu věc bych možná proti vůli mnoha lidí nechala stále povinnou. A to je český jazyk. Protože mé oči někdy krvácejí...

Druhá věc, kterou bych vážně ráda změnila na tomhle systému je známkování. Protože mně přijde prostě nefér dostat hromadu jedniček na začátku roku, pak si to v polovině pár písemkami pokazit, protože je z toho člověk vystreslej až na půdu, a tím pádem dostat prakticky úplně nespravedlivou známku. Co takhle ústní hodnocení jako v první třídě? 
Třeba: "Tenhle předmět jí jde, ale je to šílenej plašan, který v posledních pár písemek udělal hromadu hloupých chyb.."
Nebo: "V tomhle předmětu je blbá jako troky, ale vzhledem k jejímu úžasnýmu zájmu, který předvádí v hodinách, soudím, že se tomu stejně v budoucnu věnovat nebude, takže je to v podstatě úplně jedno..."
No nebyli bysme všichni mnohem šťastnější?!?
A když už to nemůže být takhle, nešlo by na to vysvědčení psát sakra aspoň váženej průměr?! Protože je docela rozdíl mít průměr 1,6 nebo 2,4, kapišto?

Fůů snad se vám líbil můj naivní názor na to, jak by se mohlo tohle školství změnit. (Pff, vím, že se to nikdy nestane, ale snít se snad smí, ne?)


Adios:)





5 komentářů:

  1. :D přesně vystižené to s tím známkováním. Já měla na začátku roku samé jedničky teď jsem trochu nepochopila látku nebo co. Najednou tam jsou tři horší známky a učitelka už najednou neví jestli tu jedničku dostanu nebo ne :) kdyby to bylo obráceně tak by o tom ani nemusela přemýšlet. To uvádění průměru, ale nepodpořím, protože například z 1 se stane 1,4 a už to nebude tak úplně čistá jednička. Jenom donucení k tomu aby jsme se celý rok učili kvůli průměru :)
    http://style-et-vie.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Kde jsem tyhle problémy jenom nechala? :D Skoro si je už ani nevybavuji....
    Já bych to až tak tragicky neviděla. Každej potřebuje jakýs takýs menší přehled o všem. Proto chodí na ZŠ a když po tom následuje gympl tak to je akorát prodloužená základka. (Všeobecné gymnázium že..) Odborné školy už těch pro ně zbytečných předmětů tolik nemaj. Např. na chemický průmyslovce tě dějepisem moc trápit nebudou. Zato matika ta je všude - to máš pravdu. A známky no - ty mají taky svoje opodstatnění, komu by se chtělo to slovní hodnocení číst...
    Počkej si na výšku, tam známky nikoho ale opravdu nikoho nezajímají. Tam se omezují na mám/nemám :D

    OdpovědětVymazat
  3. Jak říká náš fyzikář: Známky jsou ti do života na hovno. Ano, vypadá to skvěle, když máš na vysvědčení samé jedničky, ale to pak nedokazuje nic o tom, jak moudrý a chytrý člověk jsi v životě. Někdo má jedno nebo druhé. Pak jsou lidi jako já. 3/4 věcí, co si před testem přečtu, si pamatuji ještě dlouho poté a jsem schopna je nějak využít. Na gympl se chodí právě kvůli tomu, že se naučíš učit nepřeberné množství informací. Na výšce se učíš spoustu sraček, které nepoužiješ, ale měla bys je ke svému oboru zvládat. Vím, jak to myslíš s tím humanitním. Také jsem na humanitním. Jenže tady jde o to, že se prý v každé třídě vždycky najde někdo se zájmem o něco. V přírodovědné o dějepis, v humanitní o biologii. A všichni musí mít stejné, méně odlišné podmínky na vzdělání. Stresovat? Ano, člověk si může být sám sebou nejistý. Ale stres by neměl nastat. Postupem času by člověk měl zvládat být v pohodě pod návalem velkého tlaku. Upřímně jsem na gymplu přestala chtít mít samé jedničky. Raději se budu do hloubky zajímat o své oblíbené a „profilové“ předměty, než o ty, které mě nelákají a nemám pocit, že by mi něco daly. Jenže toto smýšlení má/měl by mít každý člověk. Víš, jak těžko by se dělala škola, kde bys měla lidi jen s tím jedním zaměřením? Tedy lidi, co milují dějepis. Lidi, co milují matematiku. Nešlo by to. Navíc na střední spousta, SPOUSTA lidí neví, co chce. Na odborně zaměřených středních školách skutečně není například fyzika více jak základy. Nebo chemie. Biologie. Dějepis. Ale ti lidé tam šli, protože chtějí něco skutečně umět. Vědí, co chtějí. Gymply jsou hodně často takové prodlužování si doby, než se rozhodneš. A jelikož jediné, pro co se můžeš teoreticky rozhodnout, je VŠ, tak musíš umět to, co požadují tam, kam se hlásíš. :)
    V tomto mi tedy nepřijde školský systém špatný. Sice bych uvítala, kdyby lidi, co přesně vědí, jakou VŠ chtějí studovat, mohli mít rozvrh podle sebe, ale... Prostě to reálně nejde. Zkus vymyslet systém, který by vyhovoval alespoň 85 % studentů, učitelů. Sepiš to a pošli to ministrovi školství. To je momentálně jediné, co můžeš udělat :-)

    Osobně jsem zvyklá, že máme od přírodovědné a všeobecné třídy jisté výhody, ohledně přírodovědných předmětů. Máme lehčí testy, některé věci neděláme tak podrobně. I matika je lehčí. Takže je to asi škola od školy :-)

    Jo, taky mi krvácejí oči. Zvláště když někdo napíše, že mu krvácejí oči z něčeho, co sám dělá. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Teď jsem na střední - chemické (jo, baví mě chemie:D) a místo toho abych se jí učila se teď musím šrotit dějepis, který je mi absolutně k ničemu. Máme ho mít sice jen rok, ale i tak mě to štve, protože náš učitel (aby toho nebylo málo) zkouší každou hodinu -.- Kdyby to byl mě důležitý předmět, nebo maturitní, tak nic neříkám, ale dějepis, který absolutně nepotřebuju se mám učit z hodiny na hodinu!

    Jinak - výstižný článek. :D Super!:)

    OdpovědětVymazat
  5. Style Etvie: No právě, učíme se jen kvůli průměru :P A podle mě by třeba 1,4 nevadilo, je to prostě lepší než zprůměrovat někoho kdo se poctivě učí a pak mu něco ujede (1,6) a pak někoho, koho to až tak nebere a na konci to vytáhne (2,4), na stejnou známku.
    Vé: Tak na tu výšku se opravdu už těším :D
    Taychi: Díky za radu s tím školstvím :D Měla jsem na mysli základní gramatické chyby. trochu nespisovné nebo hovorové češtiny do krvácejících očí nezahrnuji :)
    Ba Ďa: No vidíš, já se dějepis klidně budu učit z hodiny na hodinu, ale chemii ať po mně nikdo nechce :D A díky moc :)

    Všem díky za komentáře :) CTG

    OdpovědětVymazat