pátek 30. prosince 2016

Veganské Vánoce

Po několikadenním hodování jsem se rozhodla podívat se na Vánoce z trochu jiného úhlu pohledu a poprosila své známé, kteří si vybrali tento životní styl, aby mě zasvětili do tajů veganské kuchyně. A tohle z toho vzniklo, snad se dozvíte něco nového jako já. 

Veganská cesta jednoho z nich začala před třemi lety zrovna na Štědrý den, protože novoroční předsevzetí jsou přeci trapný, on měl štědrovečerní. Jeho rodině trvalo ještě asi rok, než se smířili s tím, že to není pouhá recese. 
Každý rok od té doby si k štědrovečerní tabuli připravuje Vánoční salát, který obsahuje klasické ingredience spolu se sójovou majonézou a tofu místo vajíček. K tomu má sojové maso s brusinkovou omáčkou a kouřovou solí, což zní tak super, že se sbíhají sliny i mně (člověku, jež si Štědrý den bez kapra neumí představit, ačkoli jí jenom vnitřnosti). Jediná změna, kterou za ta léta podstoupil, je hraní si s kořením a letos to prý bylo opravdu vynikající. 
Jiná příloha k Vánočnímu salátu může být třeba tempeh nebo čočkový karbanátek. 

Co se týká vánočního cukroví, moc jsem toho z něj nedostala. Když se mu nechce cukroví dělat (aka letos), jí prostě čokoládu. Recepty na veganské cukroví ale prý seženete úplně všude, poslal mi třeba tuto stránku, ze které čerpal. 

Další známá veganka započala svou cestu teprve nedávno, konkrétně to bylo prvního listopadu, ale jelikož byla už rok předtím vegetariánka, její rodina už prý ani moc nebrblala. Na otázku, jak se k veganství dostala, odpověděla, že měla okolo sebe hodně veganů a hodně ji vyhecovala i veganská skupina na facebooku Vegan CZ & SK. (Takže pokud se někdo k tomuto kroku nemůžete rozhoupat, víte kam jít.)
Místo kapra si dala celerový karbanátek a majonézu v bramborovém salátu nahradila tofunézou. Chuť byla prý téměř totožná. 

Kvůli teprve nedávnému otočení se k veganství jsem se jí ptala, jestli jí v průběhu Vánoc nechybělo cukroví neveganské, na což jsem dostala negativní odpověď. Na veganské cukroví byla zvyklá již dříve a přežírala se jím každý rok, takže v tomhle opravdu nebyl žádný problém. Naopak zmínila výhodu v tom, že jí aspoň veganské cukroví nikdo nejí, protože se její rodina k veganskému jídlu nechce ani přiblížit. Dohromady jí proto nic nechybělo a je se svými prvními veganskými Vánoci nad míru spokojená. 

Vánoční salát s tempehem

S jakým jídlem jste prožili Vánoční svátky vy? Díky moc za přečtení :)

Žádné komentáře:

Okomentovat