neděle 21. srpna 2016

21.8. 1968

If you're going to San Francisco, be sure to wear some flowers in your hair...
If you're going to San Francisco, you're gonna meet some gentle people there...“

Poslední tóny písně doznějí a kluci se na sebe rozzářeně podívají. Takovou účast ani nečekali.

„Moc díky, že jste přišli a dobrou noc!“ seřadí se vedle sebe a Vašek za všechny poděkuje. Následuje potlesk a kluci potom slezou z provizorního pódia a rozběhnou se přímo k nám.
„Tak, jaký jsme byli?“ vezme mě Kamil kolem pasu a já ho s úsměvem políbím.
„Úžasný,“ povyskočí nadšeně Anička a zasněně se zadívá na Vaška. Chudák holka, Vašek má oči jen pro tu svou hudbu. To David naopak už spěchá domů za svou ženou a půlročním Davídkem. To je snad nejzodpovědnější chlap, jakýho jsem kdy potkala.
„Já letím lidi, čáu!“ zamává nám a pak opatrně vyběhne na setmělou ulici. Po Pražském jaru sice zájem tajných o skupinu Znak tří trošku pohasl, pořád je to ale skupina zpívající anglické texty a to se stávajícímu režimu pochopitelně nelíbí.
„Ten je marnej,“ zavrtí hlavou Vašek a cucne si z mý flašky piva.
„Hele kámo, objednej si svý,“ zaprotestuju ale Vašek se jen zasměje.
„Klid švagřině, objednám ti nový,“ odmávne mě a já jen protočím oči. Na tohle si člověk prostě musí zvyknout. Na Vaška.
„A co budete podnikat, když už do začátku školy zbývá jen 14 dnů?“ řekne opět přehnaně nadšeně Ančaa a já si povzdechnu. CHUDÁK holka.
„My teď pojedeme na víkend s Marií na vodu a ty?“ zeptá se jí se zájmem Kamil, i když ví, že čekala odpoveď spíš od Vaška.
„No já nevím...“ řekne rozpačitě Anča a s nadějí se zadívá na Vaška. Ten na ex vypije pivo a začne se zvedat.
„Tak já letím, řeknu našim, že přijdeš pozděj brácho, čáu!“ rozloučí se a už ho není. Anička v koutě sklesne a začne si smutně hrát s korálky na jejím bílém svetříku. Vypadá nově, zřejmě si ho upletla sama. Kvůli Vaškovi. A on se jí takhle odvděčí.
„Nepůjdeme se projít?“ navrhnu Kamilovi a ruku v ruce odkráčíme do parku.

„Čau mami, jsem doma!“ zakřičím už v chodbě a strhnu z nástěnného kalendáře list s včerejším datem. Když uvidím dvojku a vedle ní nulu, povzdechnu si. Těch jedenáct dní uplyne jako voda, a já se budu krčit v lavici posledního ročníku Pražské Hotelové školy.
„Hurá,“ pomyslím si ironicky a zamířím rovnou do kuchyně, kde máma připravuje k večeři bramboráky.
„Mňam!“ ujím jí z pánvičky a ona mě plácne přes prsty.
„Jak bylo?“ zeptá se mě potom a já pohodím rameny. Normálně, na vodu s Kamilem přeci jezdíme každou chvilku. Máma se většinou nijak nevyptává.
„A Maruško...“ osloví mě jak už dlouho ne a váhavě se rozhlídne. „Neříkali jste někde něco?“ zeptá se nejistě a já vykulím oči. My dva? To zrovna, nejsme přeci pitomí!
„Vždyť víš, že do problému by se dostal spíš Vašek, Káma je v poho,“ mávnu nad jejími obavami rukou a ona si oddechne.
„Ty si moje hodná holka,“ pochválí mě a pak mi naservíruje plný talíř lahodně vonících bramboráků. Do postele padnu ještě za světla utahaná jako kotě.

„Maruško vzbuď se! Slyšíš, vstávej!“ třese se mnou mamka a já ztěžka rozlepím oči. Co je, vždyť jsou ještě prázdniny! Mámin plačtivý hlas mě ale vyburcuje natolik, že si zprudka sednu a vážně se na ni podívám. Muselo se stát něco strašnýho.
„Jsou tu Rusové,“ vzlykne máma jen a já se na ni nechápavě podívám. Jací Rusové, co tady dělají, máma někoho zvala?!
Když ale zaslechnu křik na ulici, srdce se mi na chvíli zastaví a potom naopak rozbuší, jako by se rozjelo na nejvyšší výkon. V hlavě mi lítá jediná myšlenka: Kamil!
„Kam jdeš?“ vyhrkne na mně máma plačtivě, když vidí, že se spěšně oblékám, ale já jí ani neodpovím a vyběhnu na ulici.
Vládne tu skutečný zmatek. Ač brzy ráno, lidé jsou venku a s hrůzou v očích sledují tanky obsazené Sovětskými vojáky, kteří drží v rukách pistole. Hádám, že pravé, nikoli nějakou atrapu.
Raději zabočím do postranní uličky a kratší cestou přes park běžím k domu, kde bydlí má láska. Ani nevím, co tam budu dělat, třeba všechno není tak strašné, jak se na první pohled zdá, ale já ho zkrátka potřebuju vidět a obejmout.
Jsem skoro u jeho domu, když najednou slyším ostré, krátké rány – výstřely z pistolí. Vyděsím se, a pár kroky překonám vzdálenost, která mě dělí od vstupních dveří do klasické bytovky, kam mám namířeno. Již v prvním patře narazím do někoho spěchajícího dolů a na chvilku se octnu v jeho náručí. Chci se mu zase vyškubnout a utíkat dál, ale hlas osoby která mě drží, mě uvede zpět do reality.
„Maruško!“ vykřikne totiž, a přitiskne mě k sobě blíž. Kamil byl zřejmě stejně jako já ochromen strachy a utíkal mě hledat.
„Co se to děje?“ vzlyknu mu do ramene a on mě pohladí po vlasech.
„Nevím, ale dobrý to není. Balíme se,“ řekne mi a mně ty dvě slova projedou srdcem jako led.
„Cože?“ vydechnu nevěřícně a odtáhnu se od něho.
„Táta tu nemůže zůstat, víš čeho všeho už se tenhle rok účastnil, zavřeli by ho. Co by pak bylo s náma?“ řekne mi Kamil stejný argument, jaký byl zřejmě řečen jemu.
„A co bude se mnou?!“ narhnou se mi slzy do očí a mám pocit, jako by se mi zhroutil celý svět. Pustím Kamilovi ruce a hledám něco, co by podepřelo moje klepoucí se kolena.
„Můžete jet přeci s námi! V autě budu jen já, táta a Vašek, ty s maminkou se tam přeci vejdete!“ nabídne Kamil zoufalé řešení, ale moc dobře ví, že je to jen výstřel do tmy. Nejsem tu jen já a máma, o pár ulic dál taky bydlí babička s dědou, na ty jsem ve své sobecké zamilovanosti zapomněla. Ty dva by máma nikdy neopustila a já bych zase nikdy neopustila mámu.
„Kdy?“ zeptám se tiše a Kamil svěsí ramena.
„Do večera jsme pryč,“ odpoví mi a mě v očích zapálí slzy.
„Miluju tě!“ přitisknu se k němu naposledy a dám mu dlouhý polibek s příchutí slz.


„Nikdy na tebe nezapomenu!“ zašeptá Kamil a já se trpce usměju. Zapomene. Možná to bude trvat rok, možná deset, ale zapomene. I já časem zapomenu. Ale bolest z první lásky, která mi byla tak krutě ukradena, si ponesu napořád.  

K výročí srpnové okupace jsem už dříve napsala povídku na toto téma. Myslím, že k dnešku se její zveřejnění hodí. Je delší ale snad se aspoň trochu líbí, díky za přečtení :)

Žádné komentáře:

Okomentovat