čtvrtek 23. února 2017

Bohémano? Bohé... ne

Jak vysoký může být stupeň vašeho nadšení, když zjistíte, že vaše oblíbená televizní stanice připravuje seriál, jehož obsah je totožný s vaší seminární prací z dějepisu? A jak vysoké může být vaše zklamání, když seriál ani zdaleka nedosáhne takové kvality, na jakou měl potenciál? 

Bohéma byl od tvůrců skvělý nápad. Seriály odehrávající se v minulosti jsou oblíbené, období druhé světové války je stále zajímavé a drby o hercích se lidé vždy rádi dozvědí, ačkoliv už jsou dotyční herci dávno mrtví. Možná proto autoři také popustili uzdu své fantazie. 

Co se týká výběru herců, každému může některý herec připadat své ztvárňující postavě podobnější, než jiný, proto se podle mého názoru ne každé obsazení povedlo. Byla jsem ale nadšená až z překvapivé autentičnosti herce Vladimíra Javorského ztvárňujícího Vlastu Buriana. V některých chvílích mi herec se slavnou legendou přímo splýval a já se na jeho výkon nemohla vynadívat. Stejně uchvácená jsem byla i z výkonu Jaroslava Plesla, u kterého jsem to ale čekala, už déle ho řadím k nejlepším hercům v naší zemi. Potěšil mě i herec ztvárňující mého oblíbence Martina Friče, viděla jsem mezi nimi jisté podobnosti, které této postavě přidávaly na důvěryhodnosti. 

Kromě herců je nutné ocenit i celkovou výpravu seriálu. Stojím si za názorem, že na vytváření kostýmů a dobových rekvizit pro historické počiny jsme pořád velmi dobří a i díky tomu z Bohémy dýchla ta správná atmosféra, která byla pro toto období tak typická. 

Ocenila jsem i občasné doslovné přenesení událostí tak, jak se skutečně staly. Scéna zabrání Barrandova či smrti herečky Anny Letenské byly opravdu přesným vylíčením dramatických chvil, které se na místě filmových ateliérů kdysi udály. To se bohužel nedá říct o všech scénách v seriálu se vyskytujících. 

Fiktivní události se seriálem, který se původně snažil hrát na seriózní vlnu, opravdu míhaly jak na běžícím pásu. 
První a zřejmě největší chyba, jakou tvůrci udělali, bylo vytvoření fiktivní postavy v podobě herečky Lili Krallové, o které je na oficiálních stránkách seriálů napsáno, že je kombinací českých protektorátních hvězd a její život je inspirován životem Nataši Gollové. Toto vysvětlení bych byla ochotná překousnout jenom v případě, kdyby protektorátní hvězdy v seriálu nebyly zmiňované, když je Lili jejich kombinace. Herečky tam ale zmiňované byly hned několikrát, dokonce i sama Gollová. 
Také jsem si myslela, že Lili byla v seriálu nutná kvůli vztahu s fiktivní postavou dramaturga Arnošta, který celým seriálem retrospektivně prováděl. Vztah s ním ale skončil velice brzy a on navázal vztah s další fiktivní postavou, která ale měla v seriálu mnohem menší váhu a důležitost. 
Pokud se také nepletu, v seriálu byla scéna manželky Vlasty Buriana, která přišla Krallové oznámit, že se do ní její muž zamiloval. Burian měl období, kdy zahořel láskou k Lídě Baarové. 
Postava Krallové mi zkrátka přijde jako naprosto zbytečně přidaná trhlina do už tak poškozeného počinu plné nejasné fikce. 

Jako milovnice starých filmů jsem taktéž doufala, že bude seriál natočen podobným stylem jako můj oblíbený polo-dokumentární cyklus První století a že se tím pádem dozvím něco víc o tehdejší filmové tvorbě, fungování Barrandova jako takového za protektorátu a uvidím třeba simulaci natáčení filmů, které v té době skutečně vznikaly. Místo toho jsem mohla nahlédnout do manželské krize manželů Štěpánkových, která podle svědectví jejich dcery ve výsledku zřejmě ani neproběhla. 

Bohéma jako nápad měla skutečně velký potenciál, který ale bohužel autoři projektu zcela nevyužili. Nemohu ale zase říct, že bych se při sledování tohoto seriálu nudila, či že by Česká televize nedostála své úrovně co se technického provedení týká. Existují ale i lepší projekty. 



Koukali jste na tento seriál? Jak se Vám líbil? 


4 komentáře:

  1. O seriálu jsem poprvé slyšela až předevčírem na hodině češtiny a stejně jako Ty z toho provedení příběhu spolužáci a profesorka moc radost neměly. O to víc mám ale na seriál pifku, takže pokud budu mít v nejbližší době čas, kouknu. Už ze zvědavosti. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se to líbilo. Viděla jsem rozhovor na dvtv s autorkou předlohy, kde říkala, že to není dokumentární seriál, ale románový. Miluji první republiku (teď nemyslím seriál, i když ten se mi taky líbil), a beru to jako zdařilý počin. Během seriálu jsem si někdy dosazovala přímo ty osobnosti a říkala jsem si, že takhle nějak se to mohlo dít. A že Lili je smyšlená.. někde jsem zase četla, nebo to říkala autorka v tom rozhovoru, že potřebovali postavu, která by měla německý původ, aby na ní mohli ukázat, že ani Němci to po válce neměli zrovna lehké.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu tě, ale prostě mi to vadí. Pokud nechtěli natočit seriál podle skutečných událostí, neměli tam dávat skutečné osoby a částečně to míchat se skutečnými událostmi. Když fikce, tak se vším všudy.
      Že to Němci po válce neměli lehké? Tak to je snad ale logické, ne?

      Vymazat
    2. Logické to je, ale přesto je to nutné ukazovat, stejně jako neustále dokola omílaný holocaust. :)

      Vymazat